همکلاسی

سرگرمی مذهبی خبری

همکلاسی

سرگرمی مذهبی خبری

تبلیغ همراه اول ودوم

تلویزیون پخش شد که داد خیلی ها را در آورد. از نمایندگان زن مجلس گرفته تا جامعه‌شناسان و فعالان حقوق زن به محتوای این سریال انتقاد داشتند. در این طیف اعتراضی که افراد زیادی حضور داشتند و کارشان حتی به تجمع هم کشید، آنچه مورد انتقاد شدید قرار گرفت، تبلیغ چند همسری بود . داستان سریال " بانوی دیگر " زندگی دو زنی بود که هر دو فعالیتهای فرهنگی داشتند و در پی اتفاقاتی در طول داستان، هووی یکدیگر می شوند و از قضا خیلی خوب و روشنفکرانه!! با هووی همدیگر بودن کنار می آیند و قس علی هذا. هنوز سریال تمام نشده بود که اعتراض و تجمع‌هایی به این نوع سریال سازی در رسانه ملی صورت گرفت و منتقدان، پخش چنین برنامه هایی را تبلیغ برای چند همسری و تلاش برای رواج آن عنوان کردند.

بعدها نیز سریال "‌پیامک از دیار باقی" چنین مباحثی را برانگیخت، البته این سریال به خاطر تم داستان، مانند سریال بانوی اول برای صدا و سیما ‌دردسر ساز نشد و شدت اعتراضها به اندازه قبل نبود و فراتر از مناظره های مکتوب نرفت . اینک نیز پخش برنامه ای دیگر از صدا وسیما در این زمینه جنجال ساز شده است . اما آنچه که مورد بحث است، نه یک سریال بلکه یک آگهی بازرگانی است که به دفعات از کانالهای مختلف تلویزیون پخش می شود .

قبل از توضیح بیشتر در این باره ، ابتدا خطوط ذیل را بخوانید و سپس نقطه چینها را تکمیل کرده و ببیند که اولین چیزی که به ذهنتان متبادر می شود چیست ؟ :

- سلام دخترم. شما همراه هم داری؟

= سلام. من که نه ولی بابام داره. دو تا هم داره.

- دو تا؟!

= بله؛ یه دائم، یکی هم...!

- . . .


حالا به این نوشتار ، تصویر دو زن را اضافه کنید که پشت سر پدر دخترک درحال نزدیک شدن هستند . اکثریت افرادی که این تبلیغ را دیده اند، ‌از نحوه چینش کلمات و گویشها ، برداشتی جز ترویج چندهمسری و ازدواج موقت ندارند . اما در حالی که در شوک تبلیغ این موضوع از رسانه ملی هستند ، سازندگان این پیام بازرگانی ، یکباره خیالشان را راحت می کنند که منظور آنان چیز دیگری یعنی همراه اول اعتباری است.

این دیالوگ‌ها بخشی از تبلیغ تلویزیونی شرکت مخابراتی همراه اول – یعنی‌‌ همان اوپراتور دولتی تلفن همراه – است اما به همین هم بسنده نشده و در یک تبلیغ دیگر و این بار از زبان یک مرد کهنسال مطالبی درباره همراه دائم و همراه موقت یا اعتباری !! بیان می کند.

درست است که تبلیغات عناصر و ابزاری دارد و سازندگان پیامهای بازرگانی به دنبال نوآوری، ‌ایجاز، جذابیت و برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب هستند، اما اینکه شرکتهای دولتی یا خصوصی یا شبه دولتی! بخواهند با این حربه به ترویج ناهنجاری های فرهنگی ؛ اجتماعی پرداخته و حتی به ساحت مقدس شرع جسارت کنند؛ قابل قبول و پذیرش نیست .

در همین چارچوب اینکه مسوولان شرکت مخابراتی همراه اول ، بخواهند با ادبیات کنایه آمیزی که در رابطه با ازدواج موقت و همسر دوم است، به تبلیغ کالای خود اشاره داشته باشند ؛ با ارزشهای اجتماعی مردم ایران منطبق نیست . فراموش نکنیم ازدواج موقت و چند همسری جزو برخی احکام ویژه اسلامی هستند و اجرای آنها در جامعه‌ نیازمند شرایط خاص و ویژه‌ای است. لذا این سوال مطرح است که بازی کردن با عبارات دائم و موقت برای تبلیغ یک کالا ؛ با چه هدفی صورت می‌گیرد ؟ چرا به جای تلاش برای ترویج فرهنگ ازدواج آسان ، به اشاعه فرهنگ ازدواج موقت در رسانه ملی آن هم برای بزرگسالانی که یک همسر دائم دارند،‌ اقدام می شود؟ امیدواریم مسوولان محترم رسانه ملی و شرکت همراه اول پاسخی قانع کننده برای این نوع پرسشها داشته باشند .
                                                                      سرویس فرهنگی، مریم جمشیدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد