در تلگرام به ما بپیوندید

https://telegram.me/heaedu

آموزش سلامت

 

 

https://telegram.me/dastanakema

داستانک ما

 

بدون تبلیغات و بدون تبادل

 

ارزشمندترین مطالب را در کانال های ما در تلگرام ببینید

آدرس تلگرام ما

داستانک https://telegram.me/joinchat/Bc-9GjzbkPNsKdWjs-_vQg رازهای شاد زیستن https://telegram.me/joinchat/Bc-9GjxdPc_0WnXe24wBSQ

ترکیب بند بسیار زیبا از وحشی بافقی

گله یار دل آزار

 
وحشی
وحشی بافقی
 

ای گل تازه که بویی ز وفا نیست ترا

خبر از سرزنش خار جفا نیست ترا

رحم بر بلبل بی برگ و نوا نیست ترا

التفاتی به اسیران بلا نیست ترا

ما اسیر غم و اصلا غم ما نیست ترا

با اسیر غم خود رحم چرا نیست ترا

فارغ از عاشق غمناک نمی‌باید بود

جان من اینهمه بی باک نمی‌یابد بود

همچو گل چند به روی همه خندان باشی

همره غیر به گلگشت گلستان باشی

هر زمان با دگری دست و گریبان باشی

زان بیندیش که از کرده پشیمان باشی

جمع با جمع نباشند و پریشان باشی

یاد حیرانی ما آری و حیران باشی

ما نباشیم که باشد که جفای تو کشد

به جفا سازد و صد جور برای تو کشد

شب به کاشانهٔ اغیار نمی‌باید بود

غیر را شمع شب تار نمی‌باید بود

همه جا با همه کس یار نمی‌باید بود

ادامه نوشته

دانستني هاي تغذيه در ماه رمضان

هر ساله پس از ماه مبارک رمضان، اغلب يا افزايش وزن پيدا مي کنيم يا ضعيف شده و دچار بيماري‌هاي گوارشي مي شويم. اين عوارض از آن جا ناشي مي شود که ياد نگرفته ايم اصولي روزه بگيريم .
پرخوري و بدخوري دليل عمده اين عوارض است
تغذيه صحيح در ماه رمضان بسيار اهميت دارد و بايد مواد غذايي مانند گوشت، مرغ، ماهي، لبنيات و سبزي ها، قسمت اعظم رژيم غذايي شخص را در برگيرد.
مصرف تمام مواد غذايي بايد بر اساس اصول و برنامه باشد.مثلاً اگر مي گوييم لبنيات خوب است، بايد در نظر داشته باشيم که مصرف بالاي لبنيات بدون مصرف آب به ميزان کافي، ايجاد سنگ‌هاي مجاري ادراري را بسيار افزايش مي دهد.
مصرف مواد پروتئيني (گوشت، مرغ، لبنيات و ماهي) به تنهايي کافي نيست، بلکه در کنار آن‌ها بايد از سبزيجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده نمود تا از يبوست جلوگيري شود و بايد در نظر داشت که مصرف زياد غذاهاي پروتئيني باعث تشنگي مي شود.
در خصوص کودکان و نوجواناني که براي اولين بار روزه مي گيرند، بايد تمام مواد مغذي در رژيم غذايي آن‌ها گنجانده شود. اين نوجوانان بايد در وعده سحر به مقدار کافي غذا بخورند و آب ميوه هايي مثل هويج و گوجه فرنگي را بسيار مصرف نمايند.
چگونگي روزه گرفتن در ماه رمضان
روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان منافع فراواني به همراه دارد، ضمن اين که بايد نکات پزشکي و نحوه تغذيه نيز مورد توجه قرار گيرد. بنابراين مصرف غذاي زياد هنگام افطار و سحر ضرورت ندارد و مهم، داشتن رژيم مناسب غذايي در اين ماه است.
بدن مکانيسم‌هاي تنظيم کننده اي دارد که در طي روزه داري فعال مي شوند و سوخته شدن مؤثر چربي بدن در اين ماه رخ مي دهد. يک رژيم غذايي متعادل براي حفظ سلامت و فعاليت فرد در طول ماه رمضان کافي است. اختلالات به وجود آمده در اين ماه، حاصل مصرف زياده از حد غذا، مصرف نامتعادل غذا و خواب کم است .
سحر:
سحري را سبک مصرف کنيد.
ادامه نوشته

جملات قصار

خداوند درهای هنر را بر روی دانایان دادگر گشوده است . فردوسی خردمند


تا وقتیکه قلب شما نخواهد ، مسلماً مغزتان هرگز به چیزی عقیده پیدا نمی کند . ویلیام جیمز


وقتی «قدرت عشق» بر «عشق به قدرت» غلبه کند، دنیا طعم صلح را می چشد . جیمی هندریکس


اگر از کسی متنفری از قسمتی از خودت در او متنفری، چیزی که از ما نیست نمی‌تواند افکار ما را مغشوش کند . هرمان هسه


شاید چالاک‌ترین انسان نباشم، شاید بالابلندترین یا نیرومندترین نباشم، شاید بهترین و زیرک‌ ترین نباشم، اما قادرم کاری را بهتر از دیگران انجام دهم و این کار هنر خود بودن است . لئونارد نیموی


اسنخوان بندی فریاد ، پاسخ هزاران ستم بی صداست . اُرد بزرگ


مغز ما یک دینام هزار ولتی است که متاسفانه اکثرمان بیش از یک چراغ موشی از آن استفاده نمی کنیم . ویلیام جیمز


آسیب دیده همیشه درهای رویاهایش کوچک و کوچکتر می شود ، مگر با امید که شرایط ما را دگرگون می سازد . اُرد بزرگ


خوشبختی ، جستن خوشبختی است نه یافتن آن . ویلیام جیمز


نیکی برآیند خرد است ، در دل و روان آدمی . ارد بزرگ

پوستین کهنه در دربار

 

ایاز، غلام شاه محمود غزنوی (پادشاه ایران) در آغاز چوپان بود. وقتی در دربار سلطان محمود به مقام و منصب دولتی رسید، چارق و پوستین دوران فقر و غلامی خود را به دیوار اتاقش آویزان کرده بود و هر روز صبح اول به آن اتاق می‌رفت و به آنها نگاه می‌کرد و از بدبختی و فقر خود یاد می‌‌آورد و سپس به دربار می‌رفت. او قفل سنگینی بر در اتاق می‌بست. درباریان حسود که به او بدبین بودند خیال کردند که ایاز در این اتاق گنج و پول پنهان کرده و به هیچ کس نشان نمی‌دهد. به شاه خبر دادند که ایاز طلاهای دربار را در اتاقی برای خودش جمع و پنهان می‌کند. سلطان می‌دانست که ایاز مرد وفادار و درستکاری است. اما گفت: وقتی ایاز در اتاقش نباشد بروید و همه طلاها و پولها را برای خود بردارید.

نیمه شب، سی نفر با مشعل‌های روشن در دست به اتاق ایاز رفتند. با شتاب و حرص قفل را شکستند و وارد اتاق شدند. اما هرچه گشتند چیزی نیافتند. فقط یک جفت چارق کهنه و یک دست لباس پاره آنجا از دیوار آویزان بود. آنها خیلی ترسیدند، چون پیش سلطان دروغزده می‌شدند.

درویش و کریم خان زند

درویشی تهی‌‌ دست از کنار باغ کریم خان زند عبور می‌کرد . چشمش به شاه افتاد و با دست اشاره‌ای به او کرد . کریم خان دستور داد درویش را به داخل باغ آوردند .
کریم خان گفت : این اشاره‌ های تو برای چه بود ؟
درویش گفت : نام من کریم است و نام تو هم کریم و خدا هم کریم .
آن کریم به تو چقدر داده است و به من چی داده ؟

 

حکایت بخشش فقیر و ثروتمند

روزی ثروتمندی سبدی پر از غذاهای فاسدی به فقیری داد. فقیر لبخندی زد و سبد را گرفته و از قصر بیرون رفت. فقیر همه آنها را دور ریخت و به جایش گلهایی زیبا وقشنگ در سبد گذاشت

خواستگاری پزشک جوان

دکتری برای خواستگاری دختری رفت ولی دختر او را رد کرد و گفت به شرطی قبول میکنم که مادرت به عروسی نیاید
آن جوان در کار خود ماند و پیش یکی از اساتید خود رفت و با خجالت چنین گفت: در سن یک سالگی پدرم مرد ومادرم برا اینکه خرج زندگیمان را تامین کند در خونه های مردم رخت و لباس میشست
حالا دختری که خیلی دوستش دارم شرط کرده که فقط بدون حضور مادرم حاضر به ازدواج با من است نه فقط این بلکه این گذشته مادرم مرا خجالت زده کرده است به نظرتان چکار کنم
استاد به او گفت:از تو خواسته ای دارم به منز...ل برو و دست مادرت را بشور، فردا به نزد من بیا و بهت میگم چکار کنی

ﺑﺎﺳﻦ ﺷﮑﺴﺘﻪ ....

ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﻗﺪﯾﻢ ﯾﮏ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺍﺳﺐ ﻣﯽ ﺍﻓﺘﺪ ﻭ ﺑﺎﺳﻨﺶ ( ﻟﮕﻨﺶ ) ﺍﺯ ﺟﺎﯾﺶ ﺩﺭﻣﯽﺭﻭﺩ. ﭘﺪﺭ ﺩﺧﺘﺮ ﻫﺮ ﺣﮑﯿﻤﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﺩﺧﺘﺮﺵ ﻣﯽﺑﺮﺩ، ﺩﺧﺘﺮ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﯽﺩﻫﺪ ﮐﺴﯽ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺑﺎﺳﻨﺶ ﺑﺰﻧﺪ, ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﻣﯿﮕﻮﯾﻨﺪ ﺣﮑﯿﻢ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺷﻐﻞ ﻭ ﻃﺒﺎﺑﺘﯽ ﮐﻪ... ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﻣﺤﺮﻡ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺧﺘﺮ ﺯﯾﺮ ﺑﺎﺭ ﻧﻤﯽ ﺭﻭﺩ ﻭ ﻧﻤﯽﮔﺬﺍﺭﺩ ﮐﺴﯽ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺑﺎﺳﻨﺶ ﺑﺰﻧﺪ. ﺑﻪ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﺩﺧﺘﺮ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺿﻌﯿﻒ ﺗﺮ ﻭﻧﺎﺗﻮﺍﻥﺗﺮ ﻣﯿﺸﻮﺩ .
ﺗﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﯾﮏ ﺣﮑﯿﻢ ﺑﺎﻫﻮﺵ ﻭ ﺣﺎﺫﻕ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺷﺮﻁ ﻣﻦ ﺣﺎﺿﺮﻡ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﺳﺖ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺑﺎﺳﻦ ﺩﺧﺘﺮﺗﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺪﺍﻭﺍ ﮐﻨﻢ ...
ﭘﺪﺭ ﺩﺧﺘﺮ ﺑﺎﺧﻮﺷﺤﺎﻟﯽ ﺯﯾﺎﺩ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻃﺒﯿﺐ ﯾﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﮑﯿﻢ ﻣﯿﮕﻮﯾﺪ ﺷﺮﻁ ﺷﻤﺎ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺣﮑﯿﻢ ﻣﯿﮕﻮﯾﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻣﻦ ﺍﺣﺘﯿﺎﺝ ﺑﻪ ﯾﮏ ﮔﺎﻭ ﭼﺎﻕ ﻭ ﻓﺮﺑﻪ ﺩﺍﺭﻡ , ﺷﺮﻁ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺟﺎ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﺑﺎﺳﻦ ﺩﺧﺘﺮﺕ ﮔﺎﻭ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﻡ ﺷﻮﺩ؟