همکلاسی

سرگرمی مذهبی خبری

همکلاسی

سرگرمی مذهبی خبری

اولین بانوی خلبان جت در ایران

وی که خواهر شهید غلامرضا ده بزرگی است، دارای گواهینامه خلبانی بازرگانی و خلبانی جت فالکن است و مسوولیت پرواز و بازرسی تمامی دستگاه های ناوبری فرودگاه های کل کشور را نیز بر دوش می کشد.

ده بزرگی هم اکنون خلبان سازمان هواپیمایی کشور است و در حال حاضر  آموزش خلبانی به دانشجویان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته انقلاب اسلامی، نیروی دریایی، جهاد سازندگی و شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و خدمات هوایی آسمان و سایر ارگانهای مملکتی را بر عهده دارد.

ده بزرگی در دوران جنگ تحمیلی حضور فعالانه داشت و در بسیاری از پروازهای دیده بانی شرکت می کرد.گفتنی است از نظر بسیایر از مردم پرواز در آسمان که همیشه به عنوان آرزوی بشر بوده است، یکی از مشاغل مردانه است که تنها بعد از گذشت شش سال از تولد ماشین پرنده «الیزه دلا روشه» خلبان زن فرانسوی با پشت سر گذاشتن مسافتی حدود ۳۰۰ متر، نام خود را به عنوان اولین زن خلبان در تاریخ پرواز ثبت کرد.

مدت کوتاهی بعد، در حالی که بیشتر از یک دهه از ساخت نخستین ماشین پرنده نگذشته بود، حضور زنان در پهنه آسمان تا جایی گسترده شد که نخستین زن خلبان ایرانی، عفت تجارت چی (۱۳۱۹ خورشیدی) هم به این عرصه پیوست.

عفت تجاری در سال ۱۳۱۸ در ۲۲ سالگی برای اولین بار و به عنوان اولین زن در رشته خلبانی نام نویسی کرد و در همان سال اولین پرواز خود را با هواپیمای تایگرموس انجام داد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد