همکلاسی

سرگرمی مذهبی خبری

همکلاسی

سرگرمی مذهبی خبری

ترفند بهبود صفحه مانیتور

نحوه بهبود تصاویر در مانیتور 

اگر از زمره کسانی هستید که اغلب اوقات خود را به کار با کامپیوتر اختصاص می دهید، باید نهایت تلاش خود را برای بهبود کیفیت تصاویر حاصله صرف کنید. در این مقاله نکاتی راجع به تنظیم مانیتورهای LCD بیان می داریم که برخی از آنها در مانیتورهای قدیمی CRT هم قابل اجراست.



● تهیه جدیدترین درایو
دریافت کیفیت خوب تصاویر از مانیتور به نوع آن چندان بستگی نداشته؛ بلکه کارت گرافیکی یا مجموعه تراشه ها اهمیت دارند. قبل از شروع، اطمینان حاصل کنید که آخرین نسخه درایور آداپتور کارت گرافیکی کامپیوترتان را تهیه کرده اید. این روش بهترین و آسان ترین راه بهینه سازی تصاویر گرافیکی است. گزینه Update Driver برنامه Device Manager برای به روز رسانی نرم افزار کارت گرافیکی مناسب نیست، در عوض به وب سایت شرکت سازنده کارت گرافیک خود مراجعه کرده و پیوند Downloads یا Support را بیابید.



سپس درایور مخصوص نوع و مدل کارت خود را جست وجو کنید. از نسخه بتای درایورها که ممکن است در وب سایت شرکت سازنده کارت گرافیکی ارائه شده باشد، برحذر باشید. اگر چنین کاری کنید حسابی خود را به دردسر انداخته اید.



از طریق Display Properties ویندوز کارت گرافیک یا مجموعه تراشه خود را پیکربندی کنید بدین منظور ابتدا روی دسک تاپ کلیک راست کرده و برای باز شدن این کادر محاوره ای، گزینه Properties را انتخاب کنید. تنظیماتی که مشاهده می کنید در سیستم های مختلف متفاوت است و بستگی به درایور نصب شده در سیستم دارد، اما تمام آداپتورهای گرافیکی چندین تنظیم زیر را ارائه می دهند:



▪ درجه وضوح صفحه:

درجه وضوح صفحه:در مانیتورهای CRT، درجه وضوح صفحه (یعنی تعداد نقطه ها یا پیکسل هایی که به طور افقی و عمودی روی صفحه قرار گرفته اند) مقیاس پذیر است؛ بدین معنی که می توانید بدون تاثیر بر کیفیت تصاویر، میزان درجه وضوح صفحه را کاهش یا افزایش دهید، بنابراین می توانید هر یک از درجه های پشتیبانی شده که خوشایند شماست را برگزینید. این امر در مورد LCDها صدق نمی کند، چرا که آنها دارای تعداد پیکسل ثابت هستند که درجه وضوح اصلی نمایشگر بر اساس آن تعریف می شود. تنها زمانی قادر به مشاهده بهترین تصویر یا تصویر کامل هستید که مانیتور برای آن درجه وضوح تنظیم شده باشد.



درجه وضوح اصلی بیشتر مانیتورهای ۱۵LCDاینچی، ۷۶۸×۱۰۲۴ پیکسل است، در حالی که مانیتورهای ۱۷ اینچی اغلب ۱۰۲۴×۱۲۸۰ هستند. هر تنظیمی که پایین تر از اندازه متداول باشد با فشرده کرده تصویر به اندازه سازگار با وضوح استاندارد صفحه به حفظ کیفیت تصاویر کمک می کند یا بزرگ کردن تصویر به گونه ای که تصویر به طور تمام صفحه باقی بماند این کار را انجام می دهد که اغلب این کار بر روی کیفیت تصاویر نتیجه نامطلوب می گذارد. یک استثنا در این مورد زمانی است که پایین آوردن درجه وضوح نصف درجه وضوح اصلی باشد؛ مثلا درجه اصلی ۱۲۰۰×۱۶۰۰ به ۶۰۰×۸۰۰ تغییر یابد. در این مورد با هیچ یک از دو حالت فوق مواجه نخواهیم شد.



با وجودی که برخی مانیتورهای LCD الگوریتم های مقایس پذیری دارند که عمل هوار کردن تصاویر نمایش یافته در درجه وضوح های غیر اصلی را به خوبی انجام می دهند، اما باید همیشه نمایشگر خود را روی درجه وضوح اصلی تنظیم کنید. بدین منظور در کادر محاروه ای Display Properties روی زبانه Settings کلیک کنید و نوار لغزنده مربوط به Screen resolution را تنظیم کنید. با این فرض که ویندوز مانیتور را به درستی شناسایی کرده است، درجه وضوح اصلی بالاترین درجه ای است که در اختیار شما قرار گرفته است.



▪ کیفیت رنگ:
هر چه تعداد رنگ هایی که مانیتور نشان می دهد، بیشتر باشد، نمایش تصاویر واقعی تر است. اغلب کامپیوترهای ۳۲ بیتی قدرت مورد نیاز در پشتیبانی از بالاترین تنظیمات را دارند. اما اگر سرعت کارت های گرافیکی شما پایین است (خصوصا اگر کامپیوتر شما از حافظه RAM، هم برای کارهای گرافیکی و هم برای پردازش های استاندارد استفاده می کند) برای افزایش سرعت، تنظیمات رنگ را کاهش دهید.



▪ نرخ تازه سازی:
لرزش صفحه نمایشگر اغلب مانیتورهای CRT به خاطر نرخ تازه سازی است که بسیار پایین تنظیم شده است. (تصاویر مانیتورهای CRT توسط یک دسته الکترون که به طور زیگزاگ در طول صفحه حرکت می کنند، مرتبا تازه سازی می شوند.) برای جلوگیری از خستگی چشم به هنگام کار با مانیتورهای CRT این مانیتورها ۷۲، مرتبه در هر دقیقه نیاز به تازه سازی دارند. برای تعیین تنظیماتی که مناسب چشمان شماست، نیاز به تجربه و آزمایش های مختلف دارید، شاید بالاترین تنظیم ممکن بهترین نباشد.



اگر مانیتور LCD دارید دیگر لرزش صفحه مشکل حادی نیست؛ چرا که تمام صفحه تازه سازی نمی شود بلکه این پیکسل ها هستند که تغییر می یابند. نرخ تازه سازی ۴۰ تا ۶۰ هرتزی برای LCD مطلوب است، مگر آنکه شرکت سازنده آن توصیه دیگری داشته باشد. مشکلی که برخی کاربران LCD با آن مواجهند، خصوصا کسانی که به انجام بازی های کامپیوتری می پردازند، زمان پاسخگویی پیکسل نمایشگر است و تعریف استاندارد این عبارت مدت زمانی است که یک پیکسل نیاز دارد تا از سیاه به سفید و سپس مجددا به سیاه تبدیل شود. زمان پاسخگویی LCD های قدیمی تر کندتر از ۲۰ میلی ثانیه بود که منجر به حرکت سریع تصاویر می شد.



● بهینه سازی تعمیر مانیتور
بهترین تنظیم برای مانیتور CRT یا LCD همان است که به هنگام مشاهده راحت تر باشید و توصیه های سازندگان و فروشندگان دلیلی بر بهتر بودن نیست. معمولا این تنظیمات از طریق دکمه های روی قاب مانیتور صورت می گیرد. تنظیم مانیتورهای LCD نسبت به CRT راحت تر است. در مانیتورهای LCD نیازی نیست تا همانند صفحه نمایش را به جهات مختلف حرکت دهید؛ در عوض بسیاری از LCDها یک دکمه دارندکه با فشردن آن به طور خودکار تصویر موجود را تنظیم می کند. نکته دیگر این است که اگر مانیتورهای LCD روی درجه وضوح اصلی تنظیم شده باشند، معمولا چندان نیازی به تنظیم رنگ یا کنتراست نیست.
در ادامه شما را با تنظیماتی که در LCDها مشاهده خواهید کرد، آشنا ساخته و نحوه تنظیم آن را بیان می داریم. توجه کنید که اسامی تنظیمات یک مانیتور با نوع و مدل دیگر تفاوت دارد.



▪ روشنی و کنتراست:
تنظیمات مربوط به روشنی، شدت نور پشتی نمایشگر را تنظیم می کنند. معمولا LCDها از مانیتورهای CRT روشن تر ند؛ بنابراین نیازی به افزایش روشنی صفحه نیست. برای تنظیم کنتراست با استفاده از یک جدول سیاه و سفید مانند جدول
کنتراست LCD خود را تنظیم کنید، به گونه ای که تعداد سایه های خاکستری قابل مشاهده را به حداکثر ممکن برسانید. جزئیات اگر این تنظیمات در LCDها، در تیره ترین بخش قرار گیرد، جزئیات تصاویر از بین می رود.



▪ شدت رنگ:
منابع متفاوت نور، فام های متفاوت نور سفید را از خود ساطع می کنند که از سفید مایل به آبی تا سفید مایل به قرمز پر رنگ است. اغلب مانیتورها برای سازگار شدن با حالت های متفاوت نور حداقل سه طیف مختلف از یک رنگ را ارائه می دهند. این تنظیمات تحت عناوین Mode۱، Mode۲ و Mode۳ یا همان Low، Medium، High است. همچنین ممکن است از عناوین علمی متعددی که دما برحسب درجه کلوین است، استفاده کند که آن اشیایی که حرارت بسیار زیاد به آنها رسیده است طیف مورد نظر نور سفید را از خود ساطع می کنند. تنظیمات متداول شامل سفید مایل به آبی در دمای ۹۳۰۰ کلوین، کمی طبیعی تر از آن، در دمای ۶۵۰۰ کلوین و سفید مایل به قرمز در دمای ۵۰۰۰ کلوین است.



اکثر مانیتورها به شما امکان می دهند تا به صورت دستی بین رنگ های سبز، قرمز و آبی در نور سفیدتعادل ایجاد کنید. تنظیمات را آن قدر تغییر دهید تا به شدت رنگ دلخواه خود دست یابید.



▪ اطلاعات:
این تنظیم در برخی LCDها مشاهده می شود و اطلاعاتی نظیر درجه وضوح صفحه، تعداد ساعاتی که مانیتور روشن بوده و همچنین تعداد ساعت هایی که نور پشتی روشن بوده را به اطلاع کاربر می رساند. این آمار در جلوگیری از خرید مانیتور LCD دست دوم بسیار سودمند است.



▪ موقعیت های عمودی و افقی:
این تنظیمات به شما امکان می دهد تا به طور دستی تصویر را در مرکز صفحه قرار دهید؛ هر چند اکثر LCDها دارای دکمه تنظیم خودکار یا سایر تنظیمات خودکار موقعیت هستند که نیاز به استفاده از این کنترل های دستی را بر طرف می کند.



▪ تعداد پیسکل ها و تعداد مراحل:
این دو تنظیم تحت اسامی متعددی (از قبیل "coarse"/"fine-tune") پدیدار می شوند. اما معمولا در فهرست کنترل های تصویر به چشم می خورند اگر مایلید که از یک اتصال VGA آنالوگ استفاده کنید که چندان عملکرد خوبی ندارد، این تنظیمات را به صورت دستی تغییر دهید و به ویژگی تبدیل خودکار برای تصحیح این پیکسل های شناور اطمینان نکیند.



ـ چند نکته دیگر:
فناوری شفاف سازی فونت ویندوز XP با نام Clear Type موجب شفافیت متن در مانیتور LCD می شود. بدین منظور روی زبانه Appearance در کادر محاوره ای Display Properties کلیک کنید و دکمه Effects را انتخاب و در پنجره ظاهر شده عبارت Use the following method to smoth screen fonts را علامت دار کنید سپس در منوی کشویی روی Clear Type کلیک کنید. به منظور کنترل بیشتر Clear Type از برنامه Clear Type Tuner Power Toy شرکت مایکروسافت استفاده کنید.



DirectX یک فناوری ویندوز است که کیفیت صدا و گرافیک را افزایش می دهد. ابتدا مطمئن شوید که آخرین نسخه را از طریق DirectX Diagnostic Tool دریافت کرده اید. به ترتیب روی Start و Run کلیک کرده و dxdiag را تایپ کنید. سپس کلید Enter را فشار دهید. در زبانه System به دنبال نسخه مربوطه بگردید . همچنین می توانید آخرین نسخهDirectX را از سایت مایکروسافت دریافت کنید.



در صورت امکان برای اتصال LCD به کامپیوترتان از DVI استفاده کنید. چنین اتصال های دیجیتالی، تصویر بهتری نسبت به پورت VGA آنالوگ مانیتورهای CRT تولید می کنند. اگر LCD شما از DVI پشتیبانی می کند اما آداپتور گرافیکی کامپیوترتان فقط پورت های VGA دارد، باید به فکر ارتقای کامپیوتر خود باشید. اگر درجه روشنی صفحه نمایشگر را در بالاترین حالت قرار داده و باز هم تصاویر آن تاریک به نظر رسید، از تنظیمات گامای Display Properties ویندوز استفاده کنید. گزینه های Display Properties و Advanced Settings را بررسی کنید.



● کمک های اولیه برای LCD
نگهداری مانیتورهای LCD راحت تر از CRT است اما در مواردی استثناهایی هم وجود دارد. در اینجا دو مشکل مرتبط با LCDها و نحوه بر طرف کردن آنها را بیان می کنیم.



صفحه خالی:
اگر چراغ Power On روشن است اما تصویری مشاهده نمی کنید، ابتدا اتصال بین مانیتور و کامپیوتر خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که سیگنال ویدئویی دریافت می شود. اگر دو سر کابل به کامپیوتر و مانیتور وصل بود، مانیتور دیگری را به کامپیوتر وصل کنید تا مطمئن شوید که هم کابل و هم کارت گرافیک کامپیوتر هر دو درست هستند. اگر در مانیتور دومی تصویر دیده شد، ممکن است لامپ تصویر مانیتور LCD سوخته باشد (این یکی از شایع ترین دلایل است).



▪ پیکسل های دائمی مزاحم:
اکثر سازندگان LCD، بین ۳ تا ۱۰ پیکسل خراب در محصولاتشان پیش بینی می کنند. اگر بعد از خرید از تصویری که می بینید؛ رضایت ندارید اقدام به تعویض مانیتور کنید. در برخی موارد هم مجاز به چنین کاری نیستید. بهتر است قبل از خرید قوانین فروشنده LCD درباره پیکسل های مشکل دار ولی مجاز را مطالعه کنید و سپس اقدام به خرید کنید. در ویژه نامه ای که به مناسبت نوزدهمین جشنواره مطبوعات در اختیار شما قرار گرفت، توضیحاتی درباره پیکسل های مرده و نحوه گارانتی برخی شرکت ها ارائه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد