همکلاسی

سرگرمی مذهبی خبری

همکلاسی

سرگرمی مذهبی خبری

بخونش ولی نخر

گوشی چینی، آری یا نه؟
با این همه گوشی چینی طرح اصل تو بازار ایران و قیمت های نه چندان بالای اونها، شاید شما هم جزء افرادی باشین که وسوسه میشن یکی از اونها رو بخرن و داشته باشن. در مورد اینکه این گوشیها کارایی دارن یا نه، ازهرکسی بپرسید، بسته به دیدگاهش، جواب های متفاوتی میشنوید، مهم اینه که این سوال رو از یک مصرف کننده بپرسید نه افراد دیگه ای که به نوعی در این قضیه ذی نفع هستن ( مثل واردکنندگان و فروشندگان گوشی )
به عنوان یک مصرف کننده که تا حالا 5 مدل از این گوشیها رو داشتم و نزدیک به یک میلیون تومان پول بی زبان رو خرج خریدن اونها و وسایل جانبیشون کردم به شما میگم که خرید این گوشیها چه معایب و مزایایی داره و بعد از خوندن این مقاله میتونین تصمیم بگیرین که به کارتون میان یا نه. در ضمن سعی کردم مطالب رو دسته بندی و تا حد امکان خلاصه کنم تا راحت تر قابل دسترسی باشن و بتونید کل مطلب رو در 3-4 دقیقه با دقت بخونید.


خلاصه مطلب : یک گوشی چینی طرح اصلی، چیزی جز ماکت نمونه اصلی نیست. و از اونجاییکه ارزش هر چیزی رو قیمتش تعیین میکنه، آیا حاضرید برای یک ماکت 1/3 تا ¼ هزینه نمونه اصلی رو بپردازید ؟ مسلما کار عاقلانه ای نیست. چرا ؟ مطالب زیر رو بخونید:
قیمت :اولین نکته جذاب در مورد این گوشیها قیمت پایین اونها در مقایسه با نمونه اصلیه، و نکته جالبتر اینه که بدونید این قیمتی که به نظر من و شما مصرف کننده ایرانی پایینه 1.5 – 2 و گاهی وقتها تا 5 برابر (مثل مدل های تقلبی BMW , Ferrari) قیمتیه که این گوشیها در سطح بازار جهانی دارن و انصافا اگر با همون فی جهانیشون تو ایران عرضه میشدن ارزنده بودن ولی با این قیمت غیر قابل توجیه خیر. این بر میگرده به طمع و سودجویی وارد کنندگان، بی اطلاعی همیشگی مردم ما وعدم نظارت به بازار اینگونه کالاها درایران. اگر حرفم رو باور نمیکنید میتونید تو اینترنت جستجو کنید.
شکل ظاهری : اکثر این گوشیها کپی برداری شده یک مدل اصلی و معمولا گران قیمت مارک های معتبر هستند، اکثر سازندگان چینی محصولات سه کارخانه Nokia & Sony Ericsson & Apple رو کپی برداری میکنن. توجه کنید اگر براتون مهمه که از نظر ظاهری فرضا فلان مدل جدید نوکیا رو دست بگیرید، به هیچ عنوان گوشیهای چینی جوابگوی شما نیستن چرا که خوش ساخت ترین و زیباترین اونها هم شاید با یک نگاه از پشت ویترین نه، ولی وقتی در دست گرفته میشن به راحتی از نمونه های اصلی قابل تمایز هستن بخصوص وقتی که روشن و در حال کار باشن. توجه کنید وقتی که یک نمونه چینی ممکنه در 6-7 کارخانه مختلف کشور چین تولید و وارد بازار ایران شده باشه بالطبع قیمت های متفاوت و کیفیت های ساخت متفاوت (بخصوص در شکل ظاهری) رو باید انتظار داشت و به همین دلیله که ممکنه مثلا قیمت یک Apple iphone چینی از 90000 تا 160000 تومان نوسان داشته باشه که به قول وارد کننده های بی انصاف این محصولات گرید Grade A,B,C یا درجه 1و2و3 داره.
دو سیم کارت همزمان و مشکل باتری : شاید یکی از دلایل موجه خریدن این گوشیها، وجود این قابلیت ارزنده دو سیم کارت همزمان باشه چرا که بجز Samsung & LG هیچ مارک معتبر دیگه ای فعلا تو بازار ایران گوشی دو سیم کارته عرضه نکرده. دقت کنید قابلیت هندزفری در خیلی از مدلها فقط برای سیم کارت اصلی (SIM1) فعاله و صدای سیم کارت دوم (SIM2) قابل انتقال به هندزفری نیست.در ضمن وقتی از دو سیم کارت همزمان استفاده میکنید، بخصوص در نقاطی که آنتن دهی ضعیفه و گوشی مدام از شبکه خارج شده وشروع به جستجوی مجدد شبکه و مصرف انرژی میکنه، اشکالی که پیش میاد اینه که با توجه به اینکه ظرفیت باتری غیر اصل عرضه شده در بسته بندی گوشی پایینتر از ظرفیت نوشته شده بر روی اونه (مثلا روی باتری نوشته شده 1500mah – بخونید میلی آمپر ساعت - ولی در عمل 750mah ظرفیت داره) باید توی کیف یا ماشینتون یک شارژر هم حمل کنید تا بتونید بلافاصله بعد از خالی شدن باتری اونو شارژ کنید. در بسته بندی تمام گوشیهای چینی همیشه 2 عدد باتری (که هر کدوم کمتر از 6 ماه دوام میارن و در تبلیغات باتری اضافه درون پکیج به عنوان هدیه شرکت فروشنده قلمداد میشه!) و یک شارژر بی کیفیت وجود داره ولی از اونجاییکه خوشبختانه این باتریها و شارژر معمولا منطبق با استانداردهای نوکیا هستن شما میتونین برای گوشیتون باتری و شارژر جداگانه و اصلی نوکیا تهیه کنید و از عملکرد دو سیم کارته بودنش لذت ببرین که البته چیزی بین 15 تا 25 هزار تومان بسته به نوع باتریی که به گوشیتون میخوره وحدود همین قیمت هم برای شارژر اصلی هزینه بر میداره. به نظرتون می ارزه؟!
مکالمه : کارایی این گوشیها ،اگر چه در حد برقراری تماس و مکالمه های معمولی کارایی قابل قبولی است (دقت کنید نمیگم کارایی عالی، از واژه "قابل قبول" استفاده کردم) ولی به هیچ وجه تصور نکنید میتونید تو محیط های غیر معمول مثل یک خیابون خیلی شلوغ و پر سر و صدا یک مکالمه واضح انجام بدین به دوعلت اول اینکه کلا وقتی صدای اسپیکر این گوشیها رو تا آخر بلند کنید وضوح صدا رو از دست میدین و همین اتفاق در مورد میکروفن در محیط های پر سر و صدا میافته و صدا اکو دار و برای شنونده اون طرف خط نا واضح و غیر قابل تشخیص میشه.
امکاناتو منوها : اصلا تصور نکنید وقتی مثلا یک Nokia n97 چینی میخرید، همون امکانات و منوهای n97 واقعی رو روی گوشیچینی تون دارین. بهترین مثالی که میتونم بزنم اینه که شما در واقع ماکت یک n97 رو خریدین و تفاوتش با نمونه اصلی دقیقا مثل تقاوت یک اتومبیل واقعی با ماکت اون اتومبیله. مثلا به هیچ وجه توقع نداشته باشید گوشیتون مثل مدل اصلی شبکه بیسیم WiFi داشته باشه، بتونه از تم های (themes)استاندارد نوکیا استقاده کنه یا بتونید مثل مدل اصلی n97 وارد Nokia Maps بشید و یا از GPS استفاده کنید چون فقط Icon اونها در منوی گوشی وجود داره )در واقع همون ماکته !(.در ضمن برنامه هایی که به عنوان سیستم عامل یا همون Firm Ware(نتونستم واژه ای بهتر از سیستم عامل برای Firm Ware پیدا کنم) روی این گوشیها نصب میشن تماما یکسان و شبیه هستن. یعنی وقتی شما یک n97Nokiaو یک Nokia n98 ویک Nokia x6 چینی در حال کار رو مقایسه کنید، همگی از منوهای تقریبا یکسان و شبیه به هم استفاده میکنن و نکته مسخره اینجا است که خیلی از این منوها روی گوشی تون وجود دارن ولی کار نمیکنن علتش هم اینه که Firmware گوشیتون دقیقا برای گوشی شما نوشته نشده و در واقع دارین از یک Firmware مشترک بین چندین مدل دیگه استفاده میکنین که بسته به فیزیک گوشیتون بخشی از اون کار میکنه یا نمیکنه. یک مثال عملی میزنم متوجه میشین : مثلا وقتی x6 چینی و n97 چینی رو مقایسه کنید، از اونجاییکه n97 علاوه بر صفحه کلید لمسی به صفحه کلیدqwert دستی مجهزه، منوی Shortcuts اون با این صفحه کلید دستی کار میکنه ولی همین منو یعنی Shortcuts روی x6 چینی هست و هیچ عمل خاصی براتون انجام نمیده چون x6 صفحه کلید دستی وغیر لمسی نداره.
SMS: در مدلهای لمسی نوشتن پیغام کمی دشواره اونم به این علته که صفحه کلید keyboard)) فرضی لمسی که در اختیارتون قرار داده میشه اصلا ارگونومیک نیست و طراحی مناسبی نداره مثلا اعداد رو باید جداگانه و با صفحه کلید فرضی عددی تایپ کنید و سوئیچ کردن بین این صفحه کلیدها بسیار وقت گیر و خسته کننده است. در ضمن در اکثر مدل ها وقتی یک پیغام رو reply میکنید این پیغام در صندوق OutBox یا Send شما ذخیره نمیشه که این شاید یکی از بزرگترین ایرادهای این گوشیها باشه بخصوص تو کشور ما که از هر چند تا sms یکیشون گم وگور میشه و سرنوشتش مجهول باقی میمونه!
MMS: تنها اشکال این گوشیها در ارسال mms ذخیره شدن پیغام در حافظه اصلی گوشیه و از اونجاییکه این حافظه معمولا بسیار محدوده (برای اطلاعات بیشتر قسمت سخت افزار رو بخونید) فرستادن حداکثر 30پیغام تصویری حافظه گوشیتون رو پر میکنه ودیگه نمیتونید پیغام های جدیدتون رو نگه دارید.
دوربین : دوربین این گوشیها و کیفیت عکس اکثر اونها بسیار پایینه ( 640x480VGA) ،دقت کنید از اونجایی که اینها ماکت هستن، روی بدنه گوشی مشخصات دوربین همانند نمونه اصلی حک شده، مثلا 5 مگاپیکسلی با لنز کارل زایس و قابلیت فو*** اتوماتیک و غیره ولی عملا دوربین غیر قابل استفاده است حتی در مورد اونهایی که دوربین های 2 یا 3 مگا پیکسلی دارن چرا که کیفیت یک دوربین خوب به کیفیت لنز و سنسور اون بستگی داره و کیفیت لنزو سنسور تعبیه شده در این گوشیها بسیار پایینه و فرقی نمیکنه رزولوشن عکستون 2 مگاپیکسل باشه یا 3 بلکه این خود عکسه که نه وضوح قابل قبول داره، نه کنتراست و نه رنگ.
سخت افزار و محدودیت های آن : کمتر گوشی چینی ای میتونید پیدا کنید که در این مورد ضعف نداشته باشه. از اونجاییکه هدف اصلی تولید کالا با قیمت پایینترو تیراژ بالاتره، سرعت سخت افزاری این گوشیها فوق العاده پایینه واین بیشتردر مواقعی مثل استفاده از دو سیم کارت همزمان (در گوشیهای دو سیم کارته)، کار سریع با صفحه لمسی، فیلم برداری، استفاده از پس زمینه ها
Wall paper)) متحرک و انیمیشن ها و پخش فایل های تصویری با رزولوشن بالا و برنامه هایJava خودش رو نشون میده. صفحه لمسی مدلهای لمسی در مقایسه با نمونه های اصلی کیفیت خوبی نداره و گاهی مجبور میشید فشاری بیشتر ازحد معمول به صفحه وارد کنید تا عکس العمل نشون بده.به علت محدودیت های سخت افزاری اکثر اونها نمیتونن بیش از 2GB حافظه جانبی رو ساپورت کنن و اگر دلتون بخواد مثلا 4GB حافظه روی گوشیتون داشته باشید مجبورید 2 مموری 2 گیگابایتی خریداری کنید به شرطی که گوشیتون دو درگاه حافظه جانبی داشته باشه که مدلهای محدودی چنین قابلیتی دارن پس بخاطر بسپارید که با خرید یک گوشی چینی عملا حداکثر حافظه ای که میتونید در اختیار داشته باشید محدود به 2GB میشه. در ضمن حافظه اصلی اکثر این گوشیها (Ram) ظرفیت بسیار محدود (نهایتا 1Mb) داره و این محدودیت در مواقعی که به فرض میخواهید یک تصویر با حجم بالا (مثلا 500Kb) رو به عنوان تصویر پس زمینه یا عکس شخص تماس گیرنده انتخاب کنید خودش رو نشون میده و با پیغام خطا مواجه میشید.( دقت کنید نمیتونید سخت افزار گوشیتون رو وادار کنید که از حافظه جانبی برای این موارد استفاده کنه) و از اون بدتر زمانیه که قصد استفاده از Java در مدلهایی رو دارید که Java رو ساپورت میکنن که در قسمت Java در موردش توضیح خواهم داد. Bluetooth این گوشیها در هنگام اتصال به بعضی از لپ تاپ ها و گوشیهای متفرقه دیگه معمولا مشکل داره و سرعت پایین اون آزار دهنده است، در ضمن برد Bluetooth به 3-4 متر محدود میشه و اگر فاصله بیش از این بشه ممکنه ارتباط بین دو وسیله قطع بشه.
TV : اکثر این گوشیها مجهز به TV هستن و انصافا اگر در یک مکان ثابت باشید و تغییر مکان ندید کارایی TV اکثر اونها خوبه ولی دقت کنید که این TV به تیونر Analog مجهزه و از اونجاییکه اخیرا در تهران (در آینده در مراکز استانهای دیگه) پخش دیجیتالی کانالهای TV شروع شده اگر میخواهید مدل TV داری رو انتخاب کنید بد نیست سراغ اونهایی برید که تیونر دیجیتالی دارن. مهمترین مزیت این تیونر دیجیتالی اینه که حتی با تغییر مکان شما هم کیفیت دریافت تصاویر تغییر نمیکنه و کلا کیفیت تصویرتون بالاتره. اینم بگم که تا این تاریخ هیچ مدلی با تیونر digital تو ایران وارد نشده و فقط یک مدل تو چین عرضه شده که ممکنه وارد بازار ایران بشه و ممکنه نشه.
Java & Internet : تا یک سال قبل اگر یک گوشی چینی میخریدید، امکان نداشت بتونید برنامه های جاوا مثل انواع بازیها، نقشه ها و نرم افزارهای مفید دیگه روش نصب کنید. امکان نداشت بتونید وارد سایت های اینترنتی که به ساپورت جاوا نیـــــــازدارن(Java Scripts Support مثل (Gmail, Hotmail بشین و یا از برنامه های اینترنتی تحت جاوا مثل Yahoo messenger استفاده کنید. از اونجاییکه این یک عیب بزرگ محسوب میشد، سازندگان چینی به این قکر افتادن که به نوعی ساپورت از جاوا رو در محصولاتشون مد نظر قرار بدن. گوشی هایی که جدیدا ساخته و به بازار عرضه میشن، همگی جاوا رو ساپورت میکنن ولی این ساپورت کردن محدودیت های خیلی زیادی به همراه داره که توضیح میدم:
اول اینکه این ساپورت از جاوا، بصورت یک بخش مجزا عمل میکنه و فقط وقتی واردش میشید میتونید برنامه های جاوا رو نصب و اجرا کنید. در غیر از این حالت، گوشی تون عملا جاوا رو نمیشناسه. بزرگترین اشکالی که پیش میاد اینه که وقتی با گوشیتون از سرویس اینترنت استفاده میکنید، از اونجاییکه خارج از محیط جاوا هستین، بازم نمیتونید تو سایت هایی برید که برای نمایش داده شدن به جاوا احتیاج دارن. این یک راه حل داره اونم اینه که یک مرورگر اینترنت تحت جاوا رو در قسمت جاوا روی گوشیتون نصب کنید که برای گوشیهای چینی mini opera V3 Advance به علت محدودیتی که در حافظه دارن بهترین انتخابه و تا حدودی این مشکل رفع میشه.
دوم اینکه کلا پلت فرم جاوا برای اجرای برنامه های تحت جاوا بر روی گوشیهای موبایل، بخشی از حافظه اصلی گوشی شما (معمولا ¼) رو به خودش اختصاص میده که اصطلاحا به این بخش از حافظه که دراختیار جاوا است Heap memory گفته میشه. هرچی حافظه اصلی گوشیتون بالاتر باشه، برنامه های جاوای سنگینتری رو میتونید اجرا کنید مثلا یک گوشی معمولی و اصلی سونی اریکسون که 10 مگابایت حافظه اصلی داره میتونه یک برنامه جاوا با 2 مگابایت حجم رو بدون خطای Low memory اجرا کنه. حالا فرض کنید روی یک گوشی چینی که فقط 1 مگابایت حافظه اصلی داره، اندازه heap memory به 200Kb محدود میشه و در نتیجه شما فقط برنامه هایی رو میتونید اجرا کنید که حجمشون از این فراتر نره. یادتون باشه که در حال حاضر یک بازی معمولی جاوا چیزی در حدود 500Kb حجم داره. پس با خرید گوشی چینی مجبورید سراغ برنامه هایی برید که قدیمی تر هستن و قضای کمتری روی حافظه شما اشغال میکنن.
سوم اینکه اگر دو مرحله بالایی براتون مشکل ساز نشدن، سخت افزار گوشیتون مطمئنا نمیتونه از عهده اجرای درست اکثر برنامه های جاوا بر بیاد و علتش هم سرعت پایین اونه. شاید در حد اجرای یک برنامه ماشین حساب یا دیکشنری تفاوتی با یک گوشی اصلی حس نکنید، ولی کافیه یک بازی 3 بعدی خیلی معمولی و یا یک برنامه نسبتا سنگین مثل Opera رو روی گوشیتون نصب و اجرا کنید تا متوجه بشین چقدر سخت افزار این گوشیها سرعت پایینی داره.

امیدوارم خلاصه و مفید بوده باشه.


نظرات 1 + ارسال نظر
سید علی قاضوی جمعه 3 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:50

دستت درد نکنه داداش کاش زودتر می خوندم چون همین دیشب یه 97 چینی خریدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد