
1-سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم.( یس/58)
"
از جانب پروردگار [ی] مهربان [ به آنان] سلام گفته می شود." این ندای روح
افزا و نشاط بخش و مملو از مهر و محبت خدا ، چنان روح انسان را در خود غرق
می کند و به او لذت ، شادی و معنویت می بخشد ، که با هیچ نعمتی برابر نیست ،
آری شنیدن ندای محبوب ندایی آمیخته با محبت و آکنده از لطف ، سرتا پای
بهشتیان را غرق سرور می کند ، که یک لحظه آن بر تمام دنیا و آنچه در آن است
برتری دارد.
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و
آله روایت شده : " در همان حال که بهشتیان غرق در نعمتهای بهشتی هستند
نوری بر بالای سرایشان آشکار می شود ؛ نور لطف خداوند که بر آنها پرتو
افکنده است.
پس ندایی بر می خیزد که "سلام بر شما ای بهشتیان" ، نظر لطف
خداوند چنان بهشتیان را مجذوب می کند که از همه چیز جز او غافل می شوند و
همه نعمتهای بهشتی را در آن حال به دست فراموشی می سپارند.
2 - سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین . ( صافات /79)
" درود بر نوح در میان جهانیان."
چه
افتخاری از این برتر و بالاتر که خداوند بر حضرت نوح علیه السلام سلام می
فرستد ، سلامی که در میان جهان و جهانیان باقی می ماند و تا دامنه قیامت
گسترده می شود ، سلام خدا توأم با ثنای جمیل و ذکر خیر بندگانش در قرآن
کریم ؛ کمتر سلامی به این گستردگی و وسعت درباره کسی دیده می شود ، بخصوص
اینکه لفظ " العالمین" معنی وسیعی دارد که نه تنها همه انسانها ، بلکه
عوالم فرشتگان و ملکوتیان را نیز در برمی گیرد.
3 - سلامٌ علی اِبراهیم . ( صافات/109)
" درود بر ابراهیم."
در
آیات پیش از این آیه ، به چگونگی بشارت دادن فرزندی بردبار و پراستقامت بر
حضرت ابراهیم و جریان دستور ذبح اسماعیل - فرزند ایشان - و تسلیم بودن هر
دوی آنها بر این امر به میان آمده است که پس از یاد آوری این قضایا ،
خداوند می فرماید: سلام بر ابراهیم ، آن بنده مخلص و پاک باد.
4 - سلام عـَلی موُسی و هارون . (صافات/120)
" درود بر موسی و هارون."
درآیات پیش از این آیه ، خداوند ضمن آیاتی ، جریانات حضرت موسی و هارون را نقل می فرماید:
- ما این دو برادر و قوم آنها را از اندوه بزرگ رهایی بخشیدیم . ( صافات/115)
- ما آنها را یاری کردیم تا آنها بر دشمنان نیرومند خود پیروز شدند . ( صافات/116)
- ما به آن دو ، کتاب آشکار دادیم . ( صافات/117)
- ما آن دو را به راه راست هدایت نمودیم . ( صافات/118)
- ما ذکر و یاد خیر آنها را در اقوام بعد باقی وبرقرار ساختیم . ( صافات /119)
و بعد از یادآوری موارد فوق خداوند برآن دو سلام می رساند.
سلامی از ناحیه پروردگار بزرگ و مهربان.
سلامی که رمز سلامت در دین و ایمان در اعتقاد و مکتب و در خط و مذهب است.
سلامی که بیانگر نجات و امنیت از مجازات و عذاب این جهان و آن جهان است.
5 - سلامُ علی آلِ یاسین . ( صافات/130)
" درود بر پیروان الیاس" .
خداوند می فرماید: ما نام نیک الیاس را در میان امتهای بعد جاودان کردیم.( صافات (129)
امتهای
دیگر ، زحمات این انبیای بزرگ ( الیاس وسلاله او ) را که در پاسداری خط
توحید و آبیاری بذر ایمان منتهای تلاش و کوشش را به عمل آوردند ، هرگز
فراموش نخواهند کرد و تا دنیا برقرار است یاد و مکتب این بزرگمردان فداکار
زنده و جاویدان است.
تعبیر به " آل یاسین" به جای" الیاس" یا به خاطر
این است که آل یاسین لغتی در واژه " الیاس" بوده و هر دو به یک معنی است و
یا اشاره به الیاس و پیروان او است که به صورت جمعی آمده است.
6 - سلامٌ عـَلیکُم طِبتُم فادخـُلوُها خالدین . ( زمر/73)
" ... سلام برشما ، خوش آمدید ، در آن درآیید [ و] جاودانه بمانید.
در
این آیه ، خداوند می فرماید که بهشتیان وقتی به بهشت می رسند ، در حالی که
درهای آن گشوده شده است ، در این هنگام نگهبانان بهشت ، آن ملائک رحمت به
آنها می گویند : سلام بر شما ، گوارا باد این نعمتها بر شما ، داخل بهشت
شوید و جاودانه بمانید.
7 - سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفـَجر. ( قدر/5)" آن شب تا دم صبح ، صلح و سلام است . "
این
آیه ، در توصیف شب قدر است . آن شبی است که قرآن درآن نازل شده و عبادت و
احیای آن معادل هزار ماه است ، خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می شود و
رحمت خاص الهی شامل بندگان می گردد و فرشتگان و روح در آن شب نازل می گردند